IPads, telefoner, computerspil. Skærmtiden er virkelig intensiveret de seneste år hos børn på både godt og ondt. Men hvilke anbefalinger skal man følge, og hvad er bedst for barnet?
Stadig flere børn bruger mere tid foran skærmen. Helt små børn lærer imponerende hurtigt at swipe sig frem på de forskellige devices, og IPad’en bliver hurtigt favoritunderholdningen. Mange af de lidt større børn er også sociale via de sociale medier, også selvom de er hver for sig.
Samtidigt kan det være en stor udfordring at navigere rundt i de forskellige anbefalinger omkring skærmtid og børn. Men hvad betyder det reelt for en barnekrop i udvikling at tilbringe stadig mere tid foran en skærm? Det vigtigt at man finder en balance, så man sikrer kroppen og sansernes udvikling gennem bevægelse og leg, men samtidigt ikke lader os skræmme af skærmene.
Den megen skærmtid hos børn, kan skabe smerter i nakken, spændinger, hovedpine og svimmelhed. Problemer, der kan skyldes for meget tid med hovedet bøjet over en skærm.
Det er vigtigt at finde balance i skærmtid og leg. Problemet er i virkeligheden ikke skærmen i sig selv, men inaktiviteten der opstår som følge af de mange timer ved skærmen. De får ikke brugt deres krop og sanser, og dette har mange negative følgevirkninger. Det handler dog ligeledes om de stillinger barnet placerer sig i med skærmen, fordi det ofte er påvirkning over længere tid.
Det handler ikke om forbud i forhold til skærmtid, men om begrænsning, pauser med aktivitet undervejs og vejledning i alternativer stillinger ved brug af skærm.
Denne vejledning er en naturlig del af behandlingen, hvis dit barn har spændinger og hovedpine, som følge af for meget skærmtid. Hvordan undgås det fremadrettet, at barnet belaster sig selv i en sådan grad, at der opstår spændinger og hovedpine. Dette kan afhjælpes med selv små ændringer i hverdagen.